MYOM UTERİ: (FİBROİD)

Myomlar uterus düz kas hücresinden oluşan iyi, huylu kanser olmayan büyümelerdir. Ayrıca fibriod olarak da isimlendirilir. Şekilleri, boyutları ve yerleşimleri çeşitlilik gösterebilir. Uterus yani rahmin iç boşluğuna doğru büyüyebildikleri gibi duvara sınırlı kalabilir veya rahmin dışına doğru uzanım gösterebilirler. Tek olabildikler gibi çoğul olabilirler. Uzun yıllar hiç büyümeden kaldıkları gibi hızlı büyüme paterni de gösterebilirler. Görülme yaşı 30-40 yaş arasındadır. Bazı myomlar hayat boyu bulgu vermeyebilir ve tesadüfen başka sebeple yapılan tetkikler sırasında saptanabilir. Klinik olarak bulgularla karşımıza çıktığında görülebilenler ise;

Adet döneminde değişmeler, kanama miktarında artış veya sürede uzama, ara kanama,

Adet sancısı,

Kanama fazlalığına bağlı anemi gelişmesi,

Adet dönemi haricinde gelişen kasık karın ağrısı, basınç hissi,

Cinsel ilişkide ağrı,

Mesaneye baskı yapan myomlarda sık idrara gitme ihtiyacı veya idrar başlatmada zorluk,

Bağırsaklara bası yapan myom durumlarında kabızlık,

Batında geriginlik şiş hissi ve ele gelen kitle,

Gebelikte kanama düşük riski,

Kısırlık (infertilite)

Saplı myomların kendi etrafında dönmesiyle karşımıza çıkan şiddetli ağrı bulantı ve kusma(torsiyon),

Ani büyüme sırasında dejenersayona bağlı gelişen akut ağrılar.

Kronik pelvik ağrıya sebep olan, ani büyüme yapan veya kanama ile komplike olmuş olan myomlar ile, gebelik öncesi kesenin yerleşimini bozabilecek yerde olan ve infertiliteye neden olan myomlar tedavi edilmelidir. Menapoz dönemine yaklaşmış küçük boyutta olan veya herhangi bulguya yol açmayan myomlar doktor gözetiminde cerrahi veya medikal tedavi gerekmeden takip edilebilir.

Tedavide cerrahi teknikler:

Myomektomi: Rahimin yerinde bırakılarak myomlardan temizlenmesidir. Myom aynı yerden tekrarlamaz ama yıllar içinde yeni myomlar farklı odaklarda gelişebilir.

Histerektomi: Rahmin tümüyle alınmasıdır. Bu seçenek ya myomektomi yapılamayacak kadar iri ve çoklu myom vakalarında ya da doğurganlık düşünmeyen yaşı ilerlemiş hastalarda tedavi seçeneğidir.

Histereskopi: Vajınal yaklaşımla uygulanan, rahimin içine doğru uzanım gösteren uygun çaplı myom vakalarında tercih edilebilir.

Medikal tedaviler:

Medikal tedavi de myomun kendisini değil ama yaptığı fazla kanama ve ağrılı adetler için doğum kontrol hapları sadece progestin içeren ilaçlar kullanılabilir. Aynı şeklide bulguları geriletmek için rahim boşluğunun bozulmadığı durumlarda LNG içeren RIA kullanılabilir,

Çok büyük myomlarda cerrahi tekniği ve kanamayı rahatlatmak amaçlı GnRH anologları uygulanabilir. Bu teknikle kişi yalancı menapoz haline getirilerek myomun hormonal besin kayanağı kesilir. Bu myomda küçülmeye yol açar. Ancak bu ilaçlar uzun süre kullanımda kemik erimesi gibi yan etkileri olduğundan kullanım süresi 6 aydan kısa tutulmalıdır.

Uterin arter embolizasyonu: Bu prosedürde myomu besleyen ana damar olan uterin arterin özel teknikle tıkanmasını sağlayıp besin kaynağından mahrum bırakarak myomun küçülmesi kanlanmasının azaltılarak büzüşmesi sağlanır.

Gebelik ve Myom: Büyük çoğunluğu gebeliğin seyrini etkilememekle beraber gebelik sırasında artan hormonal seviye nedenli myomlarda büyüme izlenebilir. Gebeliğin yerleşim yerinin bozulması nedeneli düşük riski veya erken doğum riski yaratabilir. Plasentanın myoma yakın yerleşimi plasentanın tutunma problemine yol açarak erken ayrılmasına sebep olabilir. Myomla birlikte olan gebeliklerin bazılarında fetusun prezentasyon duruş anomalileri izlenebilir. Yerleşimi bebeğin doğumuna engel olan bir noktadaysa veya doğum öncesi bebeğin normal pozisyon almasına engel olmuşsa doğum sezeryan ile sonlanabilir. Myom doğum sonrası gebe uterusun kasılma düzenini bozarak kanama artışına veya atoniye sebep olabilir.

Etiketler:   MYOM UTERİ : (FİBROİD)